søndag den 11. juli 2021

Lørdag, 10. juli 2021 - Tur i Vougeserne

Jeg huskede at hæve Euro her til morgen. Jeg skulle op i bjergene og spise frokost, men inden skulle jeg lige besøge Hartmanswillerkopf, - et mindested for de faldne tyske og franske tropper under 1. verdenskrig. Turen derop er flot og god for motorcyklister. Man kører derop på D431. Der er en del MC'er, der mødes på Hartmannswillerkopf. Ud over det mægtige mindested, er der også stier til selve skyttegravene.
De er bygget af sten og ligger ganske tæt ved hinanden. Det var ret varmt og jeg havde selvfølgelig ikke taget korte bukser på under MC-bukserne, så dem måtte jeg beholde på. Der var mange stier, så det var svært at vælge den rigtige hjem til MC'en, men efter lidt hjælp gra Google Maps, gik det. Jeg kørte videre op mod Gran Ballon. Jeg er bestemt ikke den eneste motorcyklist på disse veje. Det er meget yndet at køre op på toppen. Hvad der er mere mærkeligt er, at nogle vil cykle derop. Det er ret imponerende. Der er en fantastisk udsigt på turen derop og også videre, ad D430, mod Ferme Auberge Huss, som serverer mad til vandere og andre som kommer forbi.
Det er en speciel ordning, hvor en gård kan sælge sine produkter, som på en restaurant. Der var fyldt, da jeg kom, men jeg kunne sagtens få noget at spise, hvis jeg ville sidde udenfor. Det ville jeg hellere end gerne i det gode vejr og samtidig nyde udsigten ned i dalen. Menuen er den samme hver dag. Ærtesuppe og hovedretten er skinke med kartoffel og grøn salat. Det smager pragtfuldt. Vejen hjem skulle være ned i dalen. Jeg kørte tilbage til Markstein, hvor alle veje mødes og kørte nu ad D27.
Der svævede mange faldskærmsglidere rundt om bakken ved Markstein, så jeg holdt lige ind og kiggede på dem og tog et par billeder. Turen videre ned af bjergene var fin og virkelig også populær blandt andre MC'er. Nede i dalen kørte jeg langs floden Thur, som går til Thann. Vel hjemme, tog jeg et bad og gik straks op til stedet fra i går, hvor jeg kunne sidde og lytte til floden. Der sad et ungt par, så jeg kunne ikke sidde i skyggen, men manden tilbød at bytte med mig. Vi faldt i snak og de anbefalede et par spisesteder til aftensmaden. Pludselig kom et par noget betænkelige typer, som ville give os noget at drikke, men vi forsvandt hurtigt. Parret kendte typerne, så de mente ikke jeg behøvede typerne. Parret viste mig op til restauranten, som viste sig være det, som aftenen før var fyldt. Maden blev et stykke oksekød med ost på!!?? Nå, det smagte nu fint, men jeg kunne stadig ikke få et glas Rangen Riesling. Det er nu lidt mærkeligt. Jeg var træt, så jeg gik hjem og også snart i seng.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Konklusion

Jeg var vel lidt heldig, at jeg besluttede, at tage hjem netop i søndags. Fjorten dage synes at være nok. Jeg havde ellers overvejet at tage...