torsdag den 8. juli 2021

Onsdag, 7. juli 2021 - Over Gran Sct. Bernhard-passet

Det var ved tiden at tage videre. Varmen var ved at gå mig på. Jeg troede faktisk ikke, jeg havde mine begrænsninger på dette område, - men vi har vel alle en grænse. Jeg ville om på den anden side af Alperne, så jeg kørte ved 11-tiden og vejen nordpå omkring Torino til Aosta var lige og meget fin at køre på. Nord for Torino kunne jeg begynde at skimte forbjergene af Alperne og ved Aosta, hvor jeg tankede, var de ved at være store. Jeg skulle over Gran Sct. Bernhard. Når jeg har været hernede i april og maj er passene lukket. De åbner først i starten af juni. Jo tættere, jeg kom passet, jo mere snoede blev vejen og der var en del hårnålesving.
Jeg var på toppen ca. kl. 14. Højden er 2500m. Der var stadig sne nogle steder og der var kun ca 12 grader. Jeg fik lidt frokost på restauranten. Schweizisk bondemad og en øl. Mens jeg spiste kom der en meget tæt tåge, - eller sky skulle man måske sige. Så nedturen blev lidt mere forsigtig, men jeg kom hurtig under skyen. Man kører mod Martigny og det går ned ad hele tiden. Derfra videre mod Lausanne. Min destination var en lille by kaldet Epesses. Jeg har fundet den på Google Maps og på sattelitbilledet set, at det ligger midt i vinmarkerne.
Jeg kunne imidlertid ikke finde nogle B&B i byen. Jeg spurgte et par mænd, der sad og fik et glas fyraftensvin om de kendte en B&B. Det gjorde den ene. Jeg skulle køre til den næste lille by kaldet Riex og finde Le Vigny. Hun havde da et enkelt værelse til 60 SFr./ nat med morgenmad, så den nappede jeg. Huset er meget gammelt og alt er lidt slidt, men udsigten fra haven ligner en million.
Man kigger ned over vinmarkerne til Genevesøen og kan se bjerne på den anden side. Der blev jeg placeret med et glas vin, mens en ung fyr bar mine tunge MC-tasker op på værelset aller øverst oppe. Jeg gik op i byen for at få noget af spise, inden jeg skulle se semifinalen mellem England og Danmark. Jeg fandt en lille restaturant, hvor jeg kom til at sidde alene. Jeg fik nyre. Det smagte dejligt og dertil en flaske Pinot Noir, som var overraskende god og kraftig. Jeg tog resten af vinen med hjem. Jeg så første del af kampen i haven, men måtte trække ind under et halvtag, da det begyndte at dryppe lidt. Resultatet af kampen kender du vel. Jeg gik i seng straks efter den sluttede.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Konklusion

Jeg var vel lidt heldig, at jeg besluttede, at tage hjem netop i søndags. Fjorten dage synes at være nok. Jeg havde ellers overvejet at tage...