fredag den 9. juli 2021

Torsdag, 8. juli 2021 - Colli

Brødet til morgenmaden var blevet meget bedre end i Italien. Husmor bager selv friskt brød til hver morgen. Morgenmaden serveres i en lille nedlagt stald med tunge træmøbler. Ikke imponerende, - ud over brødet. Der var f.eks. ingen skinke, men rigelig ost og müsli. Begge dele er vel opfundet i Schweiz. Jeg blev i hvert fald mæt og gik op på værelset og skrev om dagen før. Derefter gik jeg ned til Colli, som åbenbart er den største by inden for et par kilometer. Motorvejen og jernbanen går lige nord for byen og afgrænser den dermed til vinmarkerne.
På den anden side ligger Geneve-søen og virker som en micro-Nice, med promenade, havn med lystbåde og sørundfart, der lægger til. Jeg trissede lidt rundt uden mål og med. Det var ikke lige til at finde et sted og smage vin, så jeg handlede ind til frokost i Coop og gik hjem igen. Jeg fik et par glas vin til maden og da det begyndte at regne, gik jeg op på værelset og fik en lur. Regnen var ikke stilnet af efter en times tid, så jeg tog vinflasken med ud under halvtaget og lyttede til en podcast og snakkede med den unge fyr fra Luzern, der var på ophold her en måned for at hjælpe og samtidig øve sig i fransk. Jeg forsøgte mig lidt med tysk og han var flink til at hjælpe. Han ved sikkert, hvordan det er at have svært ved et fremmedsprog. Da det endelig blev aften gik jeg op til Riex for at spise.
På vejen opdagede jeg et lille sted, hvor jeg kunne smage deres hvidvin. Jeg er jo slet ikke forudindtaget, så jeg fik tre glas med hver deres Gran Cru på Chasselas-druen. Distrikterne var
  1. Riex
  2. Calamini
  3. Dézaley
Der var da forskel og den sidste da også bedst/kraftigst, - men vinen bør de sandelig ikke være stolte af. Nu skal du altså ikke tro, at de ikke kan lave vin i Schweiz. Det kan de bestemt. I 2019 var jeg i Sion i Valais-distriktet og der fik jeg bare virkelig god vin, - men også dyr vin. De kan ikke konkurrere på verdensmarkedet med priserne på deres vine. Det er derfor, du ikke ser Schweizisk vin i de danske butikker. Jeg gik videre til restauranten fra i går. Tjeneren havde foreslået en menu, som jeg ikke kunne spise i går, men godt i dag. Der var fuldt optaget. Jeg gik til Epesses, men der var heller ingen, så jeg måtte vende om og gå ned til Colli. Jeg gik ind på en ret fin restaurant ved "rivieraen" og fik en bøf og et par glas Pinot Noir. Både bøf og vin var virkelig gode. Det pissede ned, da jeg gik hjem og jeg gik straks i seng.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Konklusion

Jeg var vel lidt heldig, at jeg besluttede, at tage hjem netop i søndags. Fjorten dage synes at være nok. Jeg havde ellers overvejet at tage...