tirsdag den 6. juli 2021

Mandag, 5. juli 2021 - Tilbage til gerningsstedet

Jeg skulle selvfølgelig og besøge Gianni igen i dag, men jeg skulle jo lige skrive dagbogen, men så kørte jeg også. Denne gang kom jeg direkte derhen. En sekretær tog imod mig og jeg blev sat i smagerummet, hvorefter hun hentede Gianni. Imens kunne jeg studere de udstillede vine. Vinen fra marken Lazzarito, som jeg gav €100 for i går på restauranten, kostede her €85, - men hos impotøren i Middelfart (http://hallervine.dk/) koster den over 1000 kr. Der er fuld plade på snob-afgiften. Han kom ned fra kontoret og vi havde lidt sjov med i går. Så skulle jeg lige se "fabrikken". Det er et pænt stort firma, med flere ansatte. Der er også rimelig mange små kælderrum med tønder.
Det har selvfølgelig et reelt formål, - men det også god reklame: Man ser trætønderne i de små mørke fugtige og kølige kældre. Nå, - vel oppe i smagelokalet igen, blev jeg beværtet med hans hvide vine. Dernæst undskyldte han, at havde et møde og at sekretæren ville overtage præsentationen af vinene. Det var selvfølgelig i orden og vi sagde farvel til hinanden. Sekretæren havde tydeligvis fået besked om at jeg ikke måtte smage på de dyre. Det er måske også lidt meget at åbne en hel flaske til €85, bare for at jeg kan få en skvat af den. Jeg kørte videre mod La Morra. Lidt frokost også smage nogle vine i Cantine Communale, som har samlet vine fra alle producenter fra La Morra-området. Man betaler pr. glas, men har altså mulighed at smage mange forskellige. Der var middagslukket, så jeg fik noget frokost imens. Dejligt at have så meget tid til at spise. Da jeg så mødte op kl. 14:30, skulle jeg have mundbind på hele tiden, sagde damen. "Øhh ja, men så kan jeg jo ikke drikke vinen". "Det kan du heller ikke, for vi må ikke skønke vin, pga af Corona, men du kan købe flaskerne". Det var så ikke lige det jeg havde lyst til. Hun tilbød så, at give mig nogle adresser på vinbønder, der tager imod turister. Jeg fik en i La Morra, et par udenfor mod byen Barolo og så en enkelt i Annunziata, hvor jeg bor. Ham i La Morra havde ikke tid pga et stort selskab, - så jeg valgte Settimo (http://aureliosettimo.com/). Det skulle vise at være kusinen til Ninas mand, Renate. Hun var meget flink og imødekommende. Jeg smagte flere vine men en af dem var en blanding af Dolcetto-druen og Nebbiolo-druen. Den skulle være lidt mere tilgængelig og det var den da også, men man fornemmede stadig taninen/garvesyren fra Nebbiolo-druen. Jeg tror, at jeg trænger til at smage nogle andre vine, med mindre taninindhold. Vel hjemme på "gården", satte jeg mig med en halv flaske rosé, mens værtsparret betjente kunder, der droppede ind. Der kom et par, hvor kvinden var fra USA og han fra Mexico. De skulle have nogle flasker fra 1984, - for det var deres år (fødselsår), så det ud til. Det fik de og vi faldt i snak. De boede i Lausanne i Schweiz og jeg havde netop forinden overvejet Lausanne som trædesten på min vej til Alsace. Lige øst for Lausanne er der et vinområde, der mest lave hvidvin på Chasselas-druen. Det er en dårlig vin, men det er de selv ude om. De kunne bare have valgt en bedre drue. Til sidste satte også værtsparret sig og vi fik en lang og meget hyggelig snak om alt muligt: kinesere, Pink Floyd osv. Det blev faktisk ikke til så meget resten af aftenen, så jeg gik til ro ved 23-tiden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Konklusion

Jeg var vel lidt heldig, at jeg besluttede, at tage hjem netop i søndags. Fjorten dage synes at være nok. Jeg havde ellers overvejet at tage...