fredag den 2. juli 2021

Torsdag, 1. juli 2021- Verona

Jeg bor et meget dejligt sted. Agriturismo Fioravante i byen San Pietro In Cariano i Valpolicella nær Verona. Det er egentlig Bed&Breakfast, men også meget mere. Der er mange værelser og jeg bor her alene indtil videre. Turisterne udebliver sikkert pga. Corona. Der er en dejlig swimmingpool, hvor man også kan nyde solen. Det valgte jeg at gøre om formiddagen efter dagbogen. For det første er det ret varmt, - ca. 30 grader og for det andet trængte jeg bare til at slappe af. Nyde solen og køles af i poolen en gang imellem, men ved middagstid var det nok.
Jeg kørte ind til Verona for at se den og spise frokost. Der er kun ca 15 km derind, men jeg lod GPS'en vise en lidt anden vej. I Verona blev det ad de små gader intil nærheden af Arenaen. Den gamle romerske arena bruges i dag til at spille opera og der er tilsyneladende udsolgt hver aften. Der ligger mange restauranter overfor og jeg satte mig hos en af dem. Et par øl og en skål salat. Derefter travede jeg langs den gamle bymur, som måske er 20 m høj. Floden Adige slår et sving og deri ligger den gamle bydel, som er det interessante ved byen.
Jeg kom forbi Julies hus. Hende fra Shakespeares skuespil "Romeo og Julie". Det lyder som om parret virkelig har eksisteret. Man kan i hvert fald se Julies balkon hvor Romeo stod nedenfor.
Der er også rejst en statue af hende og hvis man rører hendes højre bryst, får man held i kærlighed. Det var der selvfølgelig en del (mænd) der gjorde, men det følte jeg ikke behov for. Ved siden af kunne unge elskende hænge en nøgle i et gitter, som symbol på deres store vedvarende kærlighed. Det er vist mest asiatiske turister der gør det. Asiater er ret overtroiske. Jeg satte mig på torvet Piazza della Erbe tæt ved for at slukke tørsten endnu engang. Der var handlende med turistskrammel, men ikke noget interessant.
Lige ved siden af stod det store tårn Torre dei Lamberti. Det skulle være verdens højeste tårn, da det blev bygget i 1300-tallet. Da var vi danske lige begyndt at bygge stenkirker uden tårn.
Der måtte jeg op. Jeg skulle kun vente ca 10 min på at få billet og der er elevator, så jeg var hurtigt deroppe. Der var en fin udsigt over den gamle by. Det må have været overvældende for datidens mennesker at komme så højt op.
Nedenfor tårnet er der en bygget en bue over gaden og fra buen hænger en stødtand, - ligner det. Rygterne siger, at hvis der går et ærligt menneske under den, falder den ned, så jeg turde ikke tage chancen, men gik udenom. Nu var varmen godt nok ved at være overvældende, så jeg valgte at køre hjem. Jeg trængte til et bad i poolen og måske endnu en øl. Væskebalancen er meget vigtig! Det blev vel til et par timer inden jeg blev sulten igen. Jeg fandt den nærmeste pizzaria og gik derhen bare for at opdage at det var lukket netop i dag. Jeg prøvede at finde endnu en og det lykkedes da også, men da jeg skulle til at spise den udenfor, kom der tre dråber regn. Første gang på min tur. Ved siden af lå en bar, hvor jeg fik en kop kaffe og så gik jeg hjemad. Jeg kan se dansk TV på min tablet, så det gjorde jeg resten af aftenen. Jeg nåede over 10.000 skridt i dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Konklusion

Jeg var vel lidt heldig, at jeg besluttede, at tage hjem netop i søndags. Fjorten dage synes at være nok. Jeg havde ellers overvejet at tage...